BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, February 23, 2011

Abang Tidak Pernah Berikan Cinta Yang Saya Inginkan...

Suami sy adalah seorang jurutera, sy mencintai sifatnya yg semulajadi dan sy menyukai perasaan hangat yg muncul dihati sy ketika bersandar dibahunya...3 tahun dlm masa perkenalan dan 2 tahun dlm masa pernikahan, saya akui bahawa sy mulai rasa letih...alasan-alasan sy mencintainya dulu telah berubah menjadi sesuatu yg menjemukan...sy seorang wanita yg sentimental dan benar2 sensitif serta berperasaan halus...sy merindui saat2 romantis seperti seorang anak kecil yg sentiasa mengharapkan belaian ayah dan ibunya...tetapi, sume 2 xpnh sy perolehi...suami sy jauh berbeza dari yg sy harapkan...rasa sensitifnya kurang...dan ketidakmampuannya dlm menciptakan suasana yang romantis dlm perkahwinan kami telah mematahkan sume harapan sy terhadap cinta yg ideal...

Suatu hari, sy beranikan diri utk mengatakan keputusan sy kepadanya, bahawa sy inginkan penceraian... “Mengapa?” Dia bertanya dgn nada terkejut... “Yana letih, abg xpnh cuba memberikan cinta yg sy inginkan.” Dia diam dan termenung sepanjang malam...

Kekecewaan sy semakin bertambah, seorang lelaki yg xdpt mengekspresikan perasaannya, apalagi yg boleh sy harapkan drpd nya? Dan akhirnya dia bertanya... “Apa yg abg boleh lakukan utk mengubah fikiran Yana?” Sy merenung matanya dlm2 dan menjawab dgn perlahan...

“Yana ada 1 soalan, kalau abg temui jawapannya di dlm hati Yana, sy akn mengubah fikiran...Seandainya, Yana menyukai sekuntum bunga cantik yg ada di tebing gunung dan kita tahu jika abg memanjat gunung2 itu, abg akn mati...apakah yg abg akn lakukan utk Yana?” Dia termenung dan akhirnya berkata, “abg akn memberikan jawapannya esok.”

Hati sy terus gundah mendengar responnya itu...keesokan paginya, dia xde di umh dan sy menemui sehelai kertas dgn coretan yg bertuliskan...

‘Sayangku, abg xakn mengambil bunga 2 utk mu, tetapi izinkan abg utk menjelaskan alasannya.” Kalimah pertama 2 menghancurkan hati sy...namun, sy masih terus ingin membacanya.

“Yana boleh menaip dikomputer dan selalu mengusik program di dlm nya dan akhirnya menangis di depan monitor, abg harus memberikan jari2 abg supaya boleh membantu Yana utk memperbaiki program tersebut.”

“Yana selalu lupa membawa kunci rumah ketika Yana keluar, dan abgg harus memberikan kaki abg supaya boleh menendang pintu, dan membuka pintu utk Yana ketika pulang.”

“Yana suka jln2 di shopping complexs tetapi selalu tersasar dan ada ketikanya sesat di tmpt2 baru yg Yana kunjungi, abg harus mencari Yana dari 1 lot kedai ke 1 lot kedai yg lain mencari mu dan membawa Yana pulang ke rumah.”

“Yana selalu sengal2 bdn sewaktu ‘teman baik’ Yana dtg setiap bulan, dan abg harus memberikan tgn abg utk memicit dan mengurut Yana.”

“Yana lebih suka duduk di umh, dan abg selalu risau Yana akn menjadi ‘pelik’...dan abg harus membelikan sesuatu yg dpt menghiburkan Yana di rumah atau meminjamkan lidah abg utk menceritakan hal2 kelakar yg abg alami.”

“Yana selalu menatap komputer, membaca buku dan itu tidak baik untuk kesihatan mata Yana, abg harus menjaga mata abg agar ketika kita tua nanti, abg dpt menolong mengguntingkan kukumu dan memandikanmu.”

“Tgn abg akn memegang tgn Yana, membimbing menelusuri pantai, menikmati matahari pg dan pasir yg indah...menceritakan warna2 bunga yg bersinar dan indah seperti cantiknya wajahmu.”

“Ttp sygku, abg xakn mengambil bunga 2 utk mati...kerana abg xsanggup melihat air matamu mengalir menangisi kematian abg.”

“Sygku, abg tahu, ada ramai org yg boleh mencintaimu lebih drpd abg mencintai Yana.”

“Utk itu syg, jika sume yg telah diberikan oleh tgn, kaki, mata abg xcukup bg Yana...abg xakn menahan diri Yana mencari tgn, kaki dan mata lain yg dpt membahagiakan Yana.”

Air mata sy jatuh ke atas tulisannya dan membuatkan tulisannya menjadi kabur, ttp sy tetap berusaha utk terus membacanya lagi...

“Dan skrg, Yana telah selesai membaca jwpn abg...jika Yana puas hati dgn sume jawapan ini, dan tetap inginkan abg tinggal di rumah ini, tolong bukakan pintu umh kita, abg skrg sedang berdiri di luar menunggu jwpn Yana.”

“Ttp, jika Yana xpuas hati, sygku...biarkan abg masuk utk mengemaskan barang2 abg, dan abg xakn menyulitkan hidupmu...percayalah, bahagia abg bila Yana bahagia.”

Sy terpegun...segera mata memandang pintu yg tertutup rapat...lalu sy segera berlari membukakan pintu dan melihatnya berdiri di dpn pintu dgn wajah gusar sambil tangannya memegang coklat kesukaan sy...

Oh! Kini sy tahu, xada org yg pnh mencintai sy lebih dari dia mencintai sy...itulah cinta, di saat kita merasa cinta 2 telah beransur2 hilang dari hati kita kerana kita merasa dia tidak dpt memberikan cinta dlm ‘kewujudan’ yg kita inginkan, maka cinta 2 telah hadir dlm ‘kewujudan’ yg xpnh kita bayangkan sebelum ini... N_n

0 comments: